dissabte, 9 d’abril del 2011

4. Síntesi del debat CTS

He d’expressar la meva sincera sorpresa pel debat que hem construït tots plegat, ja que la meva experiència a la UOC, pel que fa a aquest tipus de metodologies, no ha estat gaire positivia. El fet de plantejar diversos fils, arrencar a partir de materials proposats interessants i elaborar unes intervencions molt ben estructurades i pensades, ha fet que li hagi dedicat una energia projectada i gestionada amb resultats fructífers. He intervingut als fils del “Leon Dormido” i al dels “Canvis culturals”.

Una de les idees que més repercussió ha tingut en el meu pensament al llarg del debat ha estat el concepte “teixit sense costures” del que han parlat algunes companyes i el text de Miquel Domènech i Francisco Javier Tirado i que, tanmateix, ha aparegut en alguns moments al fil del debat sobre el “León Dormido. M’ha copsat perquè m’ha fet tenir una visió més holística i interactiva d’aquests tres elements (ciència, tecnologia i societat) i, tot i que la meva intuïció ja anava una mica per aquest camí, el concepte i la seva aplicació a l’exemple concret del “Leon Dormido” m’ha fet establir una reflexió que m’ha dut a una comprensió més profunda d’aquesta relació. La considero important, a nivell psicopedagògic, perquè m’ha fet veure la importància d’aquesta relació i com ha de “tenyir” les nostres possibles intervencions futures. Tanmateix, el fet d’haver de desenvolupar arguments d’una postura (tecnodeterminista)que no seria, inicialment, la meva m’ha fet evolucionar molt més ja que he hagut de pensar molt i analitzar molt les dues postures per tal de trobar els punts forts i els fluixos de cadascuna. Crec que aquesta dinàmica és molt interessant perquè potencia el pensament flexible, la creativitat i, fins i tot, l’empatia. Aquests, segons el meu parer, són habilitats molt necessàries per a treballar en l’àmbit educatiu a tots els nivells ja sigui com a mestra o com a psicopedagoga.

Pel que fa a la meva intervenció la valoro, en línees generals, de forma positiva. Com aspectes positius crec que he connectat, en la majoria de casos, els meus arguments amb referents que van més enllà de la meva pròpia opinió, eren intervencions molt ajustades als temes i als materials aportats, he facilitat recursos per enriquir la discussió i he tractat de presentar els meus arguments de forma clara i ben estructurada i diferenciant les premisses de les conclusions. M’ha resultat més fàcil elaborar arguments tecnodeterministes en el fil “Canvis culturals” ja que em sentia més propera i amb una coneixement més profund pel que fa als conceptes implicats. En el cas del fil “El Leon Dormido”, m’ha costat molt més trobar tesis i elaborar conclusions sense caure en visions etnocentristes o poc elaborades. Com aspectes a millorar crec que, en algun cas, les meves intervencions eren excessivament llargues i algunes frases massa complexes. També considero que podria haver interactuat molt més amb els companys i companyes i refutar les tesis i trobar contraarguments que anessin dirigits a tesis i conclusions de persones concretes.

Destaco les intervencions de la Isabel Hernández del fil. Han estat intervencions, segons la meva opinió, molt ben estructurades i argumentades. Amb una gran capacitat de síntesi ha exposat conceptes i idees de forma molt clara i contundent. Gràcies a les seves intervencions he anat construint altres arguments i el meu pensament ha anat evolucionant considerablement. Com he comentat anteriorment, la meva posició inicial no era molt propera al tecnodeterminisme ( i ho continua sense ser-ho); però els arguments de la Isabel Hernández m’han fet veure una part de la relació CTS que em descuidava o obviava.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada