divendres, 11 de desembre del 2009

5. Avaluació de recursos per treballar la interculturalitat en línia.

Informe:

1. Aspectes generals:

Webquest dirigida als alumnes d’aula d’acollida de secundària que porten un any a Catalunya o que tenen com a llengua materna una llengua romànica o que estan familiaritzats amb l’alfabet llatí.

A partir de la lectura del primer capítol del llibre De Nador a Vic es treballen tot un seguit d’activitats interdisciplinars amb equips cooperatius tot tenint com a base la teoria de les intel·ligències múltiples.

L’objectiu de la mateixa és que els alumnes desenvolupin la seva autonomia, la seva autoestima i un coneixement més elevat del seu nou entorn.
No s’explicita a la pròpia webquest però aquesta guarda estreta relació amb un altre projecte que es realitza al voltant d’aquesta mateixa obra i que es duu a terme des de el curs 2004-05.


2. Aspectes generals relacionats amb l’educació intercultural:


Parteix d’un model d’interculturalitat fort entenent l’ interculturalitat com quelcom interdisciplinar al treball de les àrees. És aplicable a un nivell mig d’interculturalitat i també pot propiciar el desenvolupament d’un nivell alt.
Considerem que facilita una cultura de centre oberta a la interculturalitat i la transformació del discurs del centre facilitant l’autonomia de l’alumnat nouvingut tot apreciant els seus orígens.


3. Aspectes concrets relacionats amb el disseny de la webquest i l’educació intercultural:


El disseny tècnic contempla els aspectes generals d’una forma correcta i l’estructura és prou clara i està ben organitzada. Tot i això observem un us abusiu d’imatges (en alguns casos resulten ser massa infantils) així com un llenguatge i una presentació dels textos poc adequada pel públic al qual va dirigit. Recomanaríem seguir els paràmetres contemplats per l’associació “Lectura fàcil” (http://www.lecturafacil.net/content-management/)


El disseny formatiu és correcte ja que es contemplen totes les parts , són activitats pertinents i relacionades amb els objectius plantejats, aplicable a l’entorn virtual i s’explicita de forma clara allò que s’ha de fer. No obstant, contemplem que pot haver-hi un excés d’activitats i que es corre el risc de desmotivar a l’alumnat. Tanmateix, algunes de les activitats tenen unes condicions que no són repetibles en tots els contextos i situacions (p.ex: la visita de l’autora i l’entrevista que els alumnes realitzen).
S’intueixen activitats a l’aula ordinària, però no es contemplen de forma explícita.
Tot i això cal destacar que les activitats són molt diverses, motivadores, dinàmiques i parteixen d’un model interdisciplinar molt interessant.

Els continguts són molt adequats al grup al qual van dirigits, treballen amb prou profunditat el que es planteja i faciliten el desenvolupament de totes les competències bàsiques principalment les que fan referència a “aprendre a aprendre”.

Els recursos són suficients i, en general, correctes. Tot i això hi ha alguns que estan actualitzats, els links no condueixen a la pàgina que es proposa, alguns no tenen un llenguatge prou clar o estan escrits en castellà (en aquests casos seria molt millor elaborar un document word o pdf que fos més aclaridor pels alumnes) i en alguna activitat es podrien contemplar pàgines que contemplessin les últimes novetats (p.ex: googlearth o streetview).

Pel que fa a l’avaluació és pertinent i adequada, no obstant ,si un dels objectius és que els alumnes adquireixin més autonomia en els seus processos d’aprenentatge, s’hauria de contemplar algun tipus d’autoavaluació.

La guia didàctica contempla aspectes importants, facilita l’aplicació i explicita detalls rellevants. Però observem que s’hauria d’actualitzar i escriure-la en clau de competències bàsiques.




Altres llocs web que complementen aquesta webquest:

Referència bibliogràfica:

  • Karrouch, Laila (2004): De Nador a Vic. Barcelona: Columna.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada