dilluns, 7 de març del 2011

1. Avaluació inicial


Mapa de conceptes


Qüestions de desenvolupament breu

1. ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.

Crec que tant el progrés tecnològic i científic com el progrés econòmic i social tenen una estreta relació. No obstant, no sempre van de la mà. Tot depèn molt de les polítiques que es desenvolupen al voltant d’aquests dos factors. Un avenç tecnològic que no vagi acompanyat de polítiques d’alfabetització digital i altres mesures genera un risc social important per a determinats sectors de la societat.

2. ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?

Em costa respondre a aquesta pregunta perquè penso que les NNTT són independents de les qüestions ideològiques. No obstant, el seu desenvolupament i com se’n facilita l’accés és un aspecte més permeable a ideologies. Considero que els interessos econòmics acostumen a influir molt en molts aspectes i aquest n’és un.

3. Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.

No sé si és un requisit indispensable, el que penso que és inevitable. Hi ha moltes activitats que no requereixen d’aplicar una tecnologia de forma directa. No obstant, se m’acudeixen molts exemples en que la seva presència pot facilitar la construcció i desenvolupament de coneixement. Per exemple: a P3 es plantegen plantar alguna llavor per estudiar els éssers vius. Aquesta activitat es pot fer sense introduir cap NNTT, no obstant si fem fotografies del procés, les pengem a un bloc, les mostrem als alumnes i a les famílies i coses per l’estil aconseguim aprofundir en molts aspectes de la comunicació i del que és un procés com ara veure créixer una planta.

4. ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?

Hi ha molts factors, però crec que el principal de tots és la pròpia essència de la postmodernitat. Aprendre a viure en la incertesa és un aspecte molt important que cal treballar amb adults i infants. S’han generat un seguit de crisis de valors que ha fet molt important la recerca de nous recursos i noves formes d’ensenyar. Ja no hi ha una jerarquia a les institucions escolars tan clara i, per tant, el paper dels mestres i professors ha canviat considerablement: no es tracta de donar lliçons; sinó de crear comunitats d’aprenentatge i, per tant, les NNTT poden ajudar molt ja que són una eina molt interessant per a crear xarxa.

5. Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa

La Tecnologia educativa són tots aquells recursos que faciliten el desenvolupament de processos, situacions i reflexions al voltant del coneixement i de l’aprenentatge. L’objecte d’estudi de la Tecnologia educativa és, per una banda, observar i analitzar els processos i dinàmiques que es desenvolupen i es transformen al voltant de la introducció d’elements tecnològics a l’aula i, per una altra banda, desenvolupar nous recursos i posar-los en marxa.

6. Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement

La transmissió de coneixement requereix d’una determinada jerarquia; un exemple seria el rol tradicional del mestre a les institucions escolars. La construcció del coneixement requereix una base més interconnectada i en xarxa i un desenvolupament més orgànic; un exemple seria el plantejament dels centres 2.0.

7. Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".

Sempre que el context també inclogui a les persones que envolten a l’individu, la cultura, les dinàmiques socials i altres elements, sí estic d’acord amb aquesta afirmació. Estic d’acord perquè penso que el coneixement no apareix en l’individu de forma espontània, estem inscrits en una xarxa de persones, de cultures, de moviments socials que fan que per a construir el coneixement individual necessitem a la resta i que, al mateix temps, la nostra construcció personal forma part d’una construcció col•lectiva del coneixement.

8. ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?

Ho he pensat moltes vegades i he fet tots els canvis possibles. No obstant, no he aconseguit personalitzar la meva signatura quan envio un correu o afegir link de forma automàtica en tots els meus enviaments.

9. Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)

TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: ___0___

CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: __9____

TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : ____2____

DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: ___1__

CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: ___5__

DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: __4___

TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: __5_____

DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: ___10___

TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: ___0_____

DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: ____2____




12 comentaris:

  1. Hola Isa! m'ha sobtat molt la teva resposta (un 10) a l'item DU1. De fet, he vist que molta gent ha puntuat semblant a tu. Jo he posat un 0 en aquesta qüestió perquè he considerat que, segons la meva experiència en altres assignatures, l'organització dels debats està força ben feta. Potser sí que podria millorar en quant a visualització de respostes perquè, sovint, estan responent al teu missatge i ja no recordes que vàres posar i has de tornar enrere i buscar-lo... Tu que penses que pot millorar més? és que posant un 10 penso que tindràs moltes coses a dir.
    Una cordial salutació!

    ResponElimina
  2. Hola Ana!

    En general, els debats em semblen força feixucs per diverses raons. Una d'elles és la qüestió organitzativa. Normalment són debats en els que intervé massa gent i no s'acaba d'aprofundir, en general, la gent fem les intervencions "obligades" i moltes vegades les fem "de corrido". Això fa que els temes vagin apareixent, però sense massa profunditat.
    Un altra qüestió és el contingut. Normalment, el contingut és proposat pels consultors i els alumnes fem el que podem, perquè realment fos una comunitat d'aprenentatge els temes també els hauríem de poder proposar nosaltres. Amb la infraestructura actual això és difícil, però si els grups de debat fossin una mica més petits seria molt més fàcil.
    En general, les propostes de debat en les que he participat m'han semblat pobres, massa condicionades i per omplir l'expedient.
    Igual la teva experiència ha estat millor, la veritat és que m'agradaria escoltar la teva experiència.

    ResponElimina
  3. Hola!
    Doncs la veritat que la meva experiència ha estat més positiva perquè, en les darreres assignatures que he fet, han procurat que els grups fossin petits (d'unes 5 persones) i la veritat, que es viu d'una altra manera.
    Tot i així, tens raó en que hi ha assignatures on tothom hi participa en el mateix debat i arribes a casa, connectes el campus després de treballar i no motiva massa trobar-te 50 missatges per llegir al debat de l'aula.
    No obstant, continuo valorant molt els debats que en fem ja que n'aprenc moltíssim. Sovint, més que fent jo sola una pac (si és en grup, és una altra història).
    Per cert, ja t'he contestat al meu bloc.
    Salutacions!

    ResponElimina
  4. Hola Isa,
    bueno allà va el meu comentari... la veritat és que tenim respostes força diverses!
    Primer de tot dir-te que m'ha agradat molt el teu títol del blog! és molt original!
    Pel que fa a les respostes, una de les que més m'ha sobtat és la pregunta sobre si el canvi tecnològic determina el canvi social. Jo he ficat un 8 i tu un 2! Una gran diferència però segons la meva opinió els canvis a nivell tecnològic modifiquen la societat, la fan avançar i desenvolupar-se. Nosé per exemple l'aparició del facebook (nosé si és un bon exemple) o de qualsevol altra red social ha fet que la comunicació canvii. Fins ara cap empresa tenia perfil de facebook, i ara és extrany l'empresa o entitat que no tingui. És un canvi, ja que la societat està utilitzant altres canals per comunicar-se. Què en penses?

    ResponElimina
  5. Hola Ana i Paula! Moltes gràcies per la vostra visita al bloc. Us respondré per parts:

    Ana,gràcies per explicar la teva experiència. Jo no he tingut l'oportunitat de fer debats de 5 persones i m'imagino que deu ser molt més gratificant. Tot i que tinc moltes coses a dir, com has vist, estic d'acord amb tu que s'aprenen moltes coses dels companys i companyes.

    Paula, per una banda no puc deixar de donar-te la raó. Però, d'altra banda, penso que la relació entre desenvolupament tecnològic i social no sempre van lligades. El desenvolupament tecnològic que no va acompanyat de polítiques d'alfabetització digital i d'accessibilitat són una bomba que provoca exclusió digital. Per aquesta raó he contestat això, perquè considero que tot i que l'ajuda fan falta moltes més coses.

    Bé, moltes gràcies a les dues!!!

    ResponElimina
  6. Hola Isa;

    He estat veient els blogs i he decidit fer-te unn comentari sobre la pregunta 1:
    L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: ___0.

    No tinc experiència docent, per això m'interessa saber la teva opinió. Estic d'acord en que no és l'objecte principal però no penses que és important la possibilitat d' oferir tèniques als docents per a poder transmetre coneixement d'una manera més profitosa

    Salutacions.

    Isa

    ResponElimina
  7. Hola Isabel i benvinguda al meu bloc!

    Aquest tema l'he parlat amb la Paula que té una opinió ben diferent a mi. Així que et convido a que visitis el seu bloc perquè així també tindràs una altra visió.
    En part, tens raó. Però penso que la tecnologia educativa va molt més enllà i planteja qüestions més profundes. Planteja un canvi de rol en el docent, en les dinàmiques d'aula en la forma d'aprendre i ensenyar. Conèixer les tècniques sense tenir en compte tots aquests aspectes fonamentals crec que no serveix per a res. Si busques informació sobre els centres 2.0, segur que et pots fer una idea més argumentada.

    Ens anem llegint i escrivint!

    ResponElimina
  8. Bona nit!
    doncs Isabel a mi m'ha passat el mateix que ha Isabel i que ha Paula. Jo crec que això que li has comentat a Isabel de que planteja un canvi de rol en el docent, en les dinàmiques d'aula en la forma d'aprendre i ensenyar, forma part del ventall de tècniques per als docents no??? Per exemple jo estic de tutora de primer de primària i en Coneiximent del medi treballem mitjançant les TIC, la nostra dinàmica de classe esta completament canviada i crec que es un objectiu clar de la tecnologia educativa, que penses???

    ResponElimina
  9. Hola Mar!

    En el moment que vaig fer aquest comentari en relació a la tecnologia educativa, tenia en ment un concepte més filòsofic. Penso que, quan es parla també de canvis en la metodologia o en els rols, també estem entrant en termes més filosòfics i profunds que unes meres tècniques.
    No obstant, just ara que estem treballant aquests conceptes, tinc els meus seriosos dubtes i no ho acabo de tenir tant clar.
    Espero que, quan acabi l'assignatura, et pugui respondre alguna cosa molt més clara.
    Gràcies per la teva visita i benvinguda!

    ResponElimina
  10. Hola Isabel,
    després de fer la tercera activitat i revisar les preguntes de l'avaluació inicial, t'he de donar la raó sobre el comentari que em vas fer el primer dia, sobre que l'objecte de TE és ensenyar técniques als docents. En un primer moment vaig pensar que principalment aquest era l'objecte, tot i que ara t'he de donar la raó ja que no només engloba les tècniques sino també l'avaluació, el disseny i la utilització de les tecnologies de la informació! res era només per donar-te la raó! salutacions

    ResponElimina
  11. Hola Paula!
    Gràcies pel teu comentari! Però t'haig de dir que la PAC 1 i tot el que anem fent m'ha estat molt útil també, per a trobar més arguments i per aprofundir molt més significativament. Així que tots i totes estem en moviment...mental!!!

    Salut!

    ResponElimina
  12. Hei,
    Molt xulo el teu blog. Plé de coses interessants!

    M'ha costat, però finalment m'he adonat que és la idea de "transmissió" de coneixement el que ens separa a la TC1 i la TC2. Val, correcte si ens agafem a la teoria estricta i ideal. Però... és sempre així?. Ara faré de educador del segle XIX, però...no ens estem passant de políticament correctes? A cas dir "capital de França, Paris" no és transmetre coneixement? no es produeix sovint en tot cas una transmissió i després una reelaboració personal? (quí arriba a això, es clar), què té de dolent memoritzar la taula de multiplicar o las "coplas a la muerte se su padre"?

    A reveure

    ResponElimina