diumenge, 19 de juny del 2011

8. Disseny Activitat

Títol de l’activitat

COM DOCUMENTEM ELS PROCESSOS EDUCATIUS AL CENTRE A TRAVÉS DEL BLOC DE L’ESCOLA?

Descripció dels agents personals i de la tecnologia mediadora.

-El mediador és una mestra de l’escola que, actualment, porta tots els blocs del centre al seu càrrec.

-Els aprenents són mestres i altre personal docent del centre (vetlladora, TEI, etc) que tenen diferències en relació a l’ús de les NNTT, però que tenen un cert interès d’introduir-se en ell.

-La tecnologia mediadora és Internet, els blocs (plataforma wordpress), els processadors de textos (word o similar), els programes de tractament de la imatge (VSO Resizer), l’ordinador i la càmera de fotos compacta.

Descripció del problema de partença.

En una escola amb una metodologia innovadora (activa i viva) es genera la necessitat de buscar recursos i eines d’avaluació, autoavaluació i documentació audiovisuals alternatius dels processos d’ensenyament i aprenentatge.

Aquest curs hem iniciat un nou centre educatiu a Barcelona. És un projecte d’educació viva i activa. No fem servir ni llibres convencionals ni fitxes i això complica molt l’avaluació: ens manquen eines. Tanmateix, les famílies ens demanen “proves tangibles” que els hi donin pistes d’allò que estem treballant a l’escola. Després d’una visita intensa a la Reggio Emilia (Itàlia) on treballen d’una forma molt propera a la nostra des de fa més de 40 anys, hem descobert el poder de la documentació dels processos educatius i com es poden servir per a avaluar i comunicar a les famílies allò que estem fent.

Tanmateix, el bloc està engegat des de l’inici del curs i hem comprovat la seva utilitat en relació a les famílies i com a recull per a la nostra pròpia autoavaluació. No obstant, que el porti només una persona i no hi publiqui ningú més fa que es perdin moltes coses.

Així doncs, es vol aprofitar el bloc com una forma d’iniciar aquesta forma de documentar la vida i els processos educatius que es donen al nostre centre i que s’impliquin tot l’equip docent en la publicació d’articles, tot i que, anteriors intents de compartir la tasca de publicació no han estat gens fructífers.

Ens trobem, doncs, amb un problema mal estructurat que ha emergit de la confrontació amb la vida diària i l’experiència viscuda a d’altres centres amb metodologies similars; d’una alta complexitat ja que requereix posar en interacció un número alt de temes i funcions amb una possibilitat de predicció mínima pel que fa als resultats d’aquestes interaccions; però molt contextualitzat i, per tant, situat dins d’unes circumstàncies d’espai i temps molt concretes (especificitat de camp). És un problema d’actuacions estratègiques que implicarà que cadascú desenvolupi les formes i maneres més adaptades a la seva personalitat per tal de documentar la vida i processos educatius al centre.

Plantejament del problema.

Es planteja arran de la visita, per part de 3 persones de l’equip (inclosa la directora i la persona que duu el bloc de l’escola) a Reggio Emilia. Allà aquesta petita mostra es fa més conscient de la necessitat de trobar noves formes d’avaluar la pràctica docent i de comunicar la feina que realitzen els infants a les famílies. Emergeix la necessitat de documentar i es veu el bloc com una oportunitat per a tenir un punt de partida.

Després d’aquesta visita es fa un traspàs de la informació a la resta del claustre que integra el centre (2 docents més) a través de diverses reunions formals i a la resta de personal docent a través de reunions més informals. S’arriba a la conclusió d’integrar aquesta eina (la documentació ) als nostres hàbits professionals.

Per una banda, una de les docents que ha visitat Reggio Emilia desenvoluparà plantilles i carpetes d’arxius per tal de facilitar la feina de documentar a través de documents en paper i, per una altra banda, se li encarrega la feina a la mestra que duu els blocs de compartir els seus coneixements amb la resta de companyes per tal facilitar la documentació a través del bloc.

Context de l’activitat.

L’activitat es durà a terme en dos contexts principalment.

Context 1: el despatx de mestres on es treballaran tots els aspectes tècnics relacionats amb el bloc i s’obriran els espais d’aprenentatge comunitari.

Context 2: els ambients i espais d’aprenentatge amb infants on es duen a terme els processos educatius i on es recollirà la informació audiovisual i textual.

Característiques cognitives, emocionals, actitudinals i físiques rellevants dels aprenents.

Ens trobem amb un grup molt jove on la mitjana d’edat oscil·la al voltant dels 30 anys amb formació en educació en diversos àmbits (formal i informal). El grau d’implicació amb el projecte és molt alt i totes les integrants li dediquen una gran energia tant en el dia a dia com en la formació que és una constant. Hi ha una actitud molt positiva i una predisposició molt alta pel que fa a la millora professional tot i que, en relació a les NNTT, ens trobem que hi ha alguna tendència tecnofòbica fàcilment reconduïble. Tot i això, ens trobem en un punt del curs on s’acusa el desgast acumulat.

Competències i objectius específiques a assolir.

-Comunicar i documentar un procés educatiu senzill a través d’un article al bloc.

-Elaborar una eina que ens faciliti l’avaluació dels infants i la nostra pròpia.

- Conèixer eines senzilles de tractament de la imatge.

-Familiaritzar-se amb l’interfície de la plataforma “Wordpress”.

- Introduir l’hàbit de documentar els processos educatius a través de la imatge i l’escriptura.

-Descobrir i valorar les possibilitats comunicatives i de millora professional del bloc i de la documentació.

Continguts.

Conceptuals:

-El bloc i les seves possibilitats com a eina comunicativa i de documentació de processos educatius.

-El valor de la documentació com a eina d’avaluació i comunicació.

Procedimentals:

-Seguiment d’un procés educatiu.

-Publicació d’un article amb imatges al bloc de l’escola.

Actitudinals:

-Valoració de les possibilitats del bloc i de la documentació com eines d’avaluació.

-Millora professional a través de l’acceptació de nous reptes que incorporin les NNTT.

Previsió de la seqüenciació.

Seran sessions molt breus i, en alguns casos, individualitzades.

Sessió 1:

Recull de la problemàtica, presentació de l’activitat i del qüestionari breu d’autoavaluació inicial. Observació del bloc de l’escola (http://blocs.xtec.cat/diaadiacongresindians/)per a veure el treball realitzat fins ara i començar a treballar en les primeres idees.

Sessió 2:

Retorn de la informació que s’ha recollit al qüestionari d’autoavaluació, els aprenents plantegen les seves idees en relació a quins processos volen documentar i comparteixen els seus dubtes. Reorganització de les següents sessions (establir parelles de treball, buscar dies per a sessions més individualitzades, etc).

Sessió 3:

Exploració de l interfície del wordpress, manipulació del VSO Resizer i pujada de primers articles (aquesta sessió és molt probable que s’hagi de treballar de forma individualitzada o per parelles atenent als diferents punts de partida que tenen els integrants. També és molt probable organitzar parelles heterogènies segons el nivell de coneixements previs). Tanmateix, s’hauran de fer ajustos sobre la marxa en funció de les necessitats de cada integrant i, en alguns casos, s’hauran de realitzar sessions posteriors per a treballar un aspecte en concret.

Sessió 4:

Recull del treball realitzat i reflexió conjunta. Qüestionari d’autoavaluació final.

Sessió 5:

Conclusions i negociació de significats conjunt (aquesta sessió és probable que no es realitzi en funció del que s’hagi parlat a la sessió 4).

Fonamentació psicopedagògica.

Aquest disseny es basa en els principis de l’aprenentatge significatiu (Ausubel, 1963,1968), per tant, és actiu (els aprenents hauran d’interactuar amb la seva realitat immediata), constructiu (es parteix dels coneixements previs dels aprenents i s’adapten les sessions a aquests coneixements), col·laboratiu (es preveuen espais per a la negociació de significats, conclusions i propostes de millora així com per l’aprenentatge entre iguals), intencional (els aprenents tenen clars els objectius de l’activitat i la finalitat), conversacional (el diàleg és bàsic en el disseny de l’activitat), contextualitzat (ja implica una necessitat real de la vida professional dels aprenents i tindrà una repercussió en un mitjà existent) i reflexiu (ja que es verbalitza el que s’ha aprés i es desenvoluparan estratègies de millora i es duran a terme decisions).

Procediments i criteris d’avaluació.

L’avaluació continuada basada en l’observació serà un de les eines bàsiques que farem servir. No obstant, l’autoavaluació dels propis aprenents serà també una eina molt important. Tindrem dos qüestionaris d’autoavaluació un a l’inici i un altre al final. Al qüestionari inicial els aprenents hauran de valorar aspectes relacionats amb el bloc i la documentació com a eina de comunicació i avaluació, les dificultats que pensen que es poden trobar en aquesta experiència, quins de tots els aspectes implicats creuen que els hi pot resultar més complex i quin més senzill o el nivell d’expectatives en relació a l’aprenentatge.

Al qüestionari d’autoavaluació final es trobaran les mateixes preguntes (tot i que plantejades amb una visió retrospectiva) que hauran de valorar novament tot comparant-lo amb el full d’autoavaluació inicial al davant.

Tanmateix, les sessions 4 i 5 s’obrirà el debat compartit per tal de negociar significats i propostes de millora conjuntes.

Previsió temporització.

Es preveu l’inici el 20 de maig i la seva finalització el dia 6 de juny. Les sessions més individualitzades es negociaran i s’establiran en el calendari en funció de les necessitats explicitades pels propis aprenents.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada